Sådan forlænges bilens levetid

Det koster mange tusinde kroner hvert eneste år at have en bil, idet der jo udover brændstof er faste omkostninger i form af:

  • Forsikring
  • Vægtafgift og grønne afgifter til staten
  • Rengøring af bilen
  • Vedligeholdelse af bilen
  • Reparationer
  • Syn hvert andet år

Den største udgift ved en bil er naturligvis købsprisen, der heldigvis kan afbetales over en længere årrække, men man kan få et stort værditab på sin bil, hvis man sælger den efter kun få år. En bil taber typisk 10-20 % om året, så derfor vil en bil til 500.000 kr. dermed tabe i området 50-100.000 kroner bare på det første år, så hvis bilen kun holder i 10 år og derefter skal kasseres som skrot, så har den kostet mindst 50.000 kroner i afskrivning hvert eneste år samt de øvrige driftsudgifter. Her kommer der gode råd og vejledning til, hvorledes man kan sænke disse dyre årlige driftsudgifter på sin bil.

Generelle råd om bilpleje

Man kan ofte have glæde og gavn af en velkørende bil i rigtig mange år, hvis man regelmæssigt giver bilen en grundig rengøring indvendigt og udvendigt samt giver bilen de nødvendige eftersyn og vedligeholdelse i form af olieskift, dækskift, udskiftning af filtre efter behov og lignende. Ved at holde bilen i god stand opnår man dels en højere kørselssikkerhed men også et lavere brændstofforbrug, og det kommer automatisk, hvis man eksempelvis sikrer sig, at man altid har et korrekt dæktryk samt en god slidbane på sine dæk.

Desuden kører bilen mere jævnt, når oliefilteret bliver skiftet regelmæssigt. Rust er en af de største udgifter ved et bilsyn, så derfor bør man især polere og eventuelt lakere ridser på bilen, således der ikke kommer rustangreb her. På grund af ætsende vejsalt især om vinteren, så vælger man en undervognsbehandling, da bilens undervogn og karosseri derved er godt beskyttet mod rust.

Gode råd om undervognsbehandlinger

Man kan sagtens selv foretage en undervognsbehandling, men hvis man ikke er kyndig til dette, så bør man lade en fagmand klare opgaven. Det kræver dels lokaler og tid samt materialer, og derfor er pengene ofte givet godt ud, når man overlader jobbet til et værksted med speciale i undervognsbehandling. Man kan eventuelt indhente nogle forskellige tilbud, da der ikke findes så mange standarder på området. Selvom din bil kommer med rustgaranti i 10 år, så gælder denne garanti desværre ikke mod udefra kommende rust, da man selv skal beskytte sig mod dette. Man starter med at rense og rengøre bilens undervogn, og her er en højtryksrenser et effektivt redskab. De fleste biler har et sprøjteskema, således man her kan se, hvor og hvor ofte bilen bør få en behandling. De fleste giver sin bil en behandling hvert andet eller hvert tredje år for at holde den godt beskyttet mod rustangreb.