Den vigtige undervognsbehandling

Alle biler skal en gang imellem have lavet en vigtig undervognsbehandling, da det danske klima er temmelig hårdt for bilernes tilstand. Vejsaltet og vinterkørslen er den hårdeste tid for bilerne, så det gælder om at få lavet en undervognsbehandling, som egentlig også fungerer som rustbeskyttelse for bilen. Hvis man kommer i gang med denne behandling for sent, så kan der opstå tæringer og rustangreb på bilens bærende dele i undervognen, og hvis der kommer rustangreb på bilens vanger, så kan bilen ikke længere gennemføre et syn, og alle biler over 4 år skal jo til syn hvert andet år, hvor man især ser efter rustangreb. Men hvis man blot jævnligt giver bilen en god undervognsbehandling, så vil den være effektivt beskyttet mod rustangreb, så man kan have glæde af bilen i mange år fremover. Den lille investering til en god undervognsbehandling er derfor både nødvendig og kan betale sig i det lange løb.

Dækker bilens rustgaranti?

Ofte snyder man sig selv, da man fejlagtigt antager, at bilen har 10 års rustgaranti, så derfor behøves man ikke behandle bilen de første 10 år. Andre har måske en helgalvaniseret undervogn og antager, bilens undervogn ikke kan ruste. Intet kan være mere forkert. Først og fremmest dækker bilforhandlerens rustgaranti kun mod skader, der er opstået på grund af en indefra kommende rustgennemtæring. Garantien dækker derfor ikke angreb udefra såsom vand, salt, sand og luft, der alle tærer på alle ubeskyttede metaloverflader. Det er også en god idé at have en undervogn, som er galvaniseret helt eller delvist, men man kan jo ikke fremstille alle bilens metaldele galvaniserede og rustfrie, så før eller senere vil bilen blive udsat for ætsende angreb især i bilens undervogn, der er nærmest vejbanen. En galvanisering er derfor blot en forsinkelse af rustangrebene på bilen. Mange værksteder tilbyder derfor at foretage en effektiv behandling, som foretages ved at påsmøre en rustbeskyttelse på bilens undervogn, og denne klistrede oliemasse beskytter temmelig effektivt mod vand, salt, luft og sjap. Derfor er bilens metaldele beskyttet mod rustangreb, så længe bilen har en effektiv belægning af vand- og salt-afvisende materiale. Normalt kan en god undervognsbehandling holde i minimum to år, men det afhænger af flere faktorer.

Hyppigheden af undervognsbehandling

Man bør kort sagt give bilen en undervognsbehandling med rustbeskyttelse, når den trænger til dette. Jo flere km man kører om året, jo mere bliver bilen udsat for risiko for rustangreb. Hvis man parkerer bilen udendørs, så er bilen også mere udsat for angreb af rust, og det gælder især for vinterhalvåret. Hvis man har en carport eller en aflukket garage, så er man straks en del mere beskyttet, og det hjælper selvfølgelig også, hvis bilen er helt eller delvist beskyttet af en galvaniseret undervogn. Selv helt nye biler skal man få undervognsbehandlet fra starten, da mange af bilerne ikke har behov for rustbeskyttelse, når de sælges til varme lande med et andet og knapt så belastende klima. De små minibiler er ofte billige, og de er heller ikke særligt godt rustbeskyttet fra fabrikkens side. Man kan selv påsmøre et lag rustbeskyttelse, men det tilrådes at lade en professionel foretage processen, da vedkommende ofte har viden, materialer, værktøj og kendskab til, hvorledes det skal foretages. Det kan gøres lidt billigere, hvis man selv foretager behandlingen, men det er bedre at være på den sikre side, idet en halvgjort indsats ikke er meget værd. Generelt bør man derfor altid give en nyindkøbt brugt bil en behandling, eller din nye bil bør efter 2 år få en beskyttelse. Man kan eventuelt indhente tilbud fra flere forskellige undervognsbeskyttelsescentre, før man beslutter sig til at tage mod et af tilbuddene. Sørg for at tilbuddet skal inkludere en grundig rengøring af bilens undervogn, og anvend gerne samme firma fremover, da de så kender til bilens stand og tidligere behandlinger for rustbeskyttelse.

Skriv en kommentar