Rustbeskyttelse

Her hos Madsens Bilpleje er vi eksperter i rengøring og vedligeholdelse af biler, således de er i god og funktionsdygtig stand med gode køreegenskaber, samtidig med at bilen præsenterer sig flot i trafikken på en anstændig måde. Vi har masser af erfaring på området for effektiv bilpleje, og der er ingen tvivl om, at de små ting betyder meget for bilens værdi samt image. Det gælder især for rustbeskyttelse, hvor en mindre indsats på den rette måde og rette tidspunkt kan give din bil mange flere gode år i trafikken.

Hvorfor er det nødvendigt med rustbeskyttelse?

I visse lande findes der ingen egentlige former for rustbeskyttelse for biler, idet disse lande har et klima, hvor bilerne ikke udsættes for ætsende snesjap og vejsalt. I Danmark er især vinteren hård ved bilernes undervogne, idet en masse ætsende vejsalt korroderer og tærer kraftigt på alle bilens metaldele. Derfor startede man med at forebygge problemet ved at lave galvaniserede undervogne, som ikke ruster på samme måde. Men det er ikke muligt at lave alle metaldele galvaniserede og rustfrie, så med tiden vil bilen blive udsat for ætsende angreb, som giver sig udslag i rust og gennemtæring i bilens karosseri samt bærende dele. Ved at påsmøre en olieholdig væske på alle bilens dele i undervognen kan man derfor beskytte bilen mod rust, således bilen kan klare én eller flere vintersæsoner uden at blive gennemtæret af rustangreb.

Hvor længe holder en rustbehandling?

En god rustbehandling kan holde i minimum to år, men det afhænger af, hvilket produkt man anvender, samt hvor effektivt man sprøjter rustbeskyttelsen på bilen. Generelt set er det bedst at være omhyggelig i selve påførelsen af rustbeskyttelsen, så er selve indholdet af rustbeskyttelse knap så vigtigt. Man skal også lige være opmærksom på, at en helgalvaniseret undervogn stadig kan ruste efter en årrække, men den har blot meget sværere ved at ruste. Derfor bliver man nødt til at rustbehandle hele undervognen på ældre biler, hvis man vil have glæde af bilen i flere år fremover. Når en bil først er gennemtæret af rust flere steder, så kan det måske blive så katastrofalt, at bilen skal skrottes, da det nemt bliver for dyrt og omstændigt at reparere hele undervognen. Eksempelvis må der aldrig komme rust i vangerne, da biler slet ikke kan synes, såfremt der er rust på bilens vanger i undervognen. De bærende dele på bilen er nemlig altafgørende for bilens sikkerhed. Efter 2-3 år bør man tjekke sin nye bil mod rustangreb, og måske skal den allerede nu have en rustbehandling.

 

Skriv en kommentar